• +359878893489
  • ssymphonyorchestra@gmail.com
  • Sliven, Bulgaria

СИМФОНИЧЕН ОРКЕСТЪР СЛИВЕН е основан през 1933 г. под името Сливенска филхармония при читалище “Зора”. Началото е поставено от 37 оркестранти, ръководени от учениците на Йосиф Каломати – диригента Петър Стратев (1881-1951) и композитора Мишо Тодоров (1890-1967). До 1948 г. диригенти на оркестъра стават последователно Христо Байданов, Димитър Узунов и Никола Кубарелов. 

В своето дълголетно съществуване оркестърът преминава през различни етапи на развитие. От 1933 до 1948 г. той съществува като гражданско сдружение със статут на юридическо лице към читалище “Зора”. От 1948 до 1973 г. симфоничният оркестър е преобразуван в оперен, като продължава да изнася симфонични концерти. От 1973 до 2000 г. Сливенският симфоничен оркестър функционира като професионален музикален институт към читалище “Зора”. От 2000 г. съставът получава статут на професионален културен институт към Община Сливен. 

Важна заслуга за оформяне на професионалния облик на оркестъра през 60-те и 70-те години на миналия век имат диригентите Николай Николаев и Стефан Басмаджиев. След тях титулярни диригенти стават Христо Игнатов, Владимир Кираджиев, Емил Табаков (художествен консултант), Веселин Байчев, Йовчо Петров, Алексей Измирлиев, Андрей Андреев, Стефан Недялков, Ивайло Кринчев. Като гост-диригенти със състава са работили  Борис Хинчев, Пламен Джуров, Недялко Недялков, Иван Вульпе, Георги Робев, Алипи Найденов, Йордан Дафов и много други. От 1993 до 2021г. главен диригент на оркестъра е Димитър Караминков. 

В началото на 80-те години на миналия век Сливенският симфоничен оркестър се превръща в колектив с активно присъствие в националния музикален живот. Заслуга за това има тогавашния главен художествен ръководител и директор Сидер Сидеров. Директори на състава след него са били Стефан Хърков, Галина Георгиева, Даниела Дякова и Димитър Караминков. От август 2021 г. директор на Сливенския симфоничен оркестър е Кремена Оксенкруг. 

В репертоара на Симфоничен Оркестър Сливен присъстват произведения от всички оркестрови стилове и епохи – от бароковите майстори Корели, Вивалди, Бах, Хендел до основополагащи фигури на съвременната музика като Стравински, Барток, Шостакович, Лютославски. Централно място сред тях заемат творбите на виенските класици и на немските романтици. От създаването си оркестърът е трайно свързан и с творчеството на българските композитори. Още от основаването си той е изпълнявал творби на националните ни класици (Панчо Владигеров, Петко Стайнов, Веселин Стоянов, Любомир Пипков, Марин Големинов), а в 80-те години осъществява премиери на произведения от Лазар Николов, Пенчо Стоянов, Велислав Заимов (Симфония No 4), Владимир Кираджиев, Георги Арнаудов и други. Признание за ролята на оркестъра в пропагандирането на съвременното българско композиторско творчество представляват участията в прегледите “Нова българска музика” и “Млада българска музика”. 

Концертните прояви на Симфоничен Оркестър Сливен са свързани с изкуството на най-изтъкнати български инструменталисти и певци. Един от първите солисти на оркестъра е големият български пианист и композитор Димитър Ненов (1902-1953). През годините със сливенските симфоници са музицирали цигуларите Боян Лечев, Минчо Минчев, Дина Шнайдерман, Емил Камиларов, Стойка Миланова, Стоян Калчев, Георги Бадев, Мичо Димитров, Гинка Гичкова, Евгения-Мария Попова, пианистите Атанас Кареев, Милена Моллова, Дора Миланова, Светла Славчева, Николай Евров, Жени Захариева, Антон Диков, Димо Димов, Йовчо Крушев, Филип Павлов, виолончелистите Венцеслав Николов и Анатоли Кръстев, кларинетистите Сава Димитров и Петко Радев, флейтистите Лидия Ошавкова и Георги Спасов, тромпетистите Петър Кърпаров и Николай Чочев, певците Никола Николов, Гена Димитрова, Александрина Милчева, Дарина Такова, Павел Герджиков, Бойко Цветанов, Христина Ангелакова, Стефка Евстатиева и още много други. Особено внимание оркестърът отделя на младите солисти. Тук направиха едни от първите си изяви с оркестър Ангел Станков, Васко Василев, Мила Георгиева, Веселин Пантелеев-Ашкенази, Николай Минчев, Йова Миланова, Людмил Ангелов, Веселина Кацарова, Александрина Пендачанска, Татяна Шиварова, Камен Чанев. През 80- те години оркестърът осъществява интеграционни връзки с Българската държавна консерватория (днес Национална музикална академия “Панчо Владигеров”) в София, като в Сливен се провежда част от обучението на студенти – бъдещи оркестранти и оркестрови диригенти, както и част от подготовката на студенти-участници в международни конкурси. 

проф. Стефан Хърков доктор на изкуствознанието 

ДИРЕКТОР / Кремена Оксенкруг

Концертен изпълнител, преподавател в Кралската Консерватория в Монс /Белгия/, художествен ръководител на фестивала San Martino a Natale във Венеция /Италия/ и директор на Симфоничен Оркестър СливенКремена Оксенкруг е оценена от критиците като изключително изразителен и креативен млад музикант.

◼︎◼︎◼︎

Роденa в Сливен, Кремена Оксенкруг започва да учи цигулка на шест годишна възраст. Няколко години по-късно, продължава обучението си в НУМСИ „Проф.П.Владигеров” град Бургас, а след това и в Националната Музикална Академия „Панчо Владигеров” град София. На единадесет, тя започва своя концерт живот, като печели награди в конкурси за млади цигулари и осъществява множество концерти като солист на български оркестри /Академичен Симфоничен Оркестър-София, Оперно-Филхармонично Дружество Бургас, Сливенски Симфоничен Оркестър, LM Collegium Мusicum/ Печели престижната стипендия “Галерия на българските таланти”2007/2008.

Обогатява знанията си под ръководството на  международно признати музиканти като Захар Брон, Михаел Фришеншлагер, Жерар Пуле,  Павел Верников, Енрико Онофри, Киара Банкини, Джорджо Фава и Антон Мартинов.
След завършване на обучението си в Националната музикална академия в София, тя се премества в Италия през 2012 г.   Днес Кремена Оксенкруг е определяна от критиците като млад изключително изразителен цигулар, и в момента  концертира  като солист и камерен музикант в Италия, България, Франция, Испания, Словения, Белгия и Русия редом с някои от най-ярките артисти на световната музикална сцена.
Работила е с  Иври Гитлис, Антон Мартинов, Лида Чен Аргерич, Рикардо Минази, Майкъл Гутман, Джорджо Фава, Анна Серова, Валтер Вестидело, Алберто Касадей, Марк Дробински, Франсоа Лазаревич, Андрей Малахов, Шантал Стиляни, Марио Соллацо и много други.
 
Соловата дискография на Кремена включва 3 компактдиска. Първите два записа от поредицата „Music for two“ с Антон Мартинов /NovAntiqua Records 2016, 2017/ попадат на първа страница на френското списание “Péché classique”  през 2016 г. и получават номинация за International Classical Music Awards през 2017 г. През 2018 г. тя основава нов камерен оркестър „Vivaldi Society“, който дебютира в голямата зала на Венецианския Арсенал. През същата година излиза първият им компактдиск с цигулкови концерти „Violino d’AMore” /NovAntiqua Records 2018 Кремена Оксенкруг, соло цигулка/.
Кремена Оксенкруг преподава цигулка в Кралската Консерватория в Монс, Белгия.
 
Гост е на фестивали и концертни сезони като Pietrasanta in Concerto, Concerts du samedi Auditorium du Louvre в Париж, Capriccio Italiano Festival в Рим, Rive Gauche Musique в Париж, Prieure de Chirens Festival, Pollença Festival в Майорка, Novelle Philharmonie Paris, Le Printemps du Violon Paris, Giovani in Musica Ravenna, Amici del Teatro Treviso, Roana Musica, Grandezze e Meraviglie Modena, Chiave Classica Veneto, Ljubljana Festival, Musica divina в Белгия.
Като солист, тя свири с много оркестри и камерни състави, включително Камерен оркестър на Болшой Театър Москва, Sonatori de la Gioiosa Marca, Contrarco Baroque Ensemble, Orchestra Antonio Vivaldi of Venice, Camerata of Paris, Ensemble Alraune, Oficina Musicum Venetiae, Soloists of Menuhin Academy, Vivaldi Society, Les Musiciens de Saint-Julien /като първа цигулка/.  Кремена Оксенкруг е артистичен директор на Международния музикален фестивал San Martino a Natale , който основава във Венеция, Италия през 2014 г. Репертоарът и’ включва старинна музика изпълнена с оригинални барокови инструменти, класическа , романтична и съвременна музика , както и първи изпълнения на новосъздадени композиции.